Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
prózai színház

Az este csodái

Proby 2018. március 2., péntek
A mozgás – és táncszínház ereje többek között ott látszik igazán, amikor olyasmit kell megmutatni, amit szavakkal nehezen lehetne anélkül, hogy elhasználtnak vagy vadromantikusnak tűnne. Persze bármilyen formában lehetne az, de Az éjszaka csodái esetében szó sincs róla. A Weöres Sándor verse által inspirált előadás úgy mesél egy férfi-nő viszonyról, hogy az egyben univerzális (de nem általánosító) és egyedi (de nem hajlik esettanulmányba). 

Szabó Réka, a Tünet Együttes előadásának rendezője előtérbe helyezi a vetítést, sőt, az ott megjelenő formák egyike interakcióba is lép az egyik szereplővel (látvány: Mezei Ildikó, Taskovics Éva, Samu Bence). Innentől kezdve pedig az egész előadást meghatározza a gondolat, hogy vajon mennyire vagyunk képesek elválasztani a képzelet által generált szituációkat a valóságosaktól? És vajon mennyire akarjuk? Mennyire vesszük magunkat körbe egyfajta védekező mechanizmusként imaginárius jelekkel, jelzésekkel, mennyire alapozzuk rájuk a döntéseinket? Mennyire segít bennünket a képzeletünk nehéz helyzetekben és mennyire gátol vagy vezet félre? 



A látványban nemcsak a mozgó, már-már szereplőkként funkcionáló figurák vetnek fel súlyos gondolatokat, hanem azok a szürreális hátterek is, amelyek előtt a „való világban” játszódó jelenetek lezajlanak (az utcán játszódók esetében például tengerfeneket látunk, amelyen néhány kék telefonfülke sodródik). Ezek a hátterek az érzékelés problémáját vetik fel nagyon szemléletesen. A klasszikus modernségnek az a válságtapasztalata, hogy nem vagyunk képesek pontosan azt kifejezni, amit szeretnénk, ezáltal pedig a megértés is relativizálódik, mára már magától értetődővé vált, ettől azonban nem oldódott meg. A pozitív végkifejlet ellenére az, ahogyan a két szereplő kommunikációja folyamatosan elcsúszik, ebben az előadásban is sokáig nagyon frusztráló, mindenki számára ismerős emlékeket idéz fel. 

A majdnem a színpad egész szélességét betelítő, több oldalról bevilágítható vászon, az egyetlen díszletelem (fény és tér: Szirtes Attila) önmagában kifejez mindent, amire csak szükség van: világunkat, amelyet gazdagnak hiszünk, holott valójában üres; az elválasztottság-egymásra találás-együttlét dinamikáját; átlátszóból homályossá válásakor az említett süketek párbeszédét. Az igazán színvonalas ebben a megoldásban az, hogy egyes esetekben egészen nyilvánvalóan technikailag elengedhetetlen megoldásokat töltenek fel pluszjelentésekkel úgy, hogy szinte semmit ne érezzünk öncélúnak (ezt nagyon kevesen képesek maradéktalanul megvalósítani). 

Az esztétikai hatáshoz nagyon sokat tesz hozzá az élőzene, amelyet G. Szabó Hunor jegyez mint szerző, valamint ő is játssza Csizmás Andrással és Fenyvesi Mártonnal. A zene olyan, mint amilyennek a kísérőzenének lennie kell: finom, minőségi, ugyanakkor nem hivalkodó, nem tolakodik a színpadi akció elé, hanem pontosan egyenrangú szerepet visz azzal. Meg kell azonban említenem, hogy a zenekar megmutatása az egyetlen olyan momentum az előadásban, amely kissé öncélúnak tűnt számomra. 



Az előadás időkezelése különösen figyelemreméltó, ugyanis messze túlmegy azon, amit az előadás promóciós anyagában állítanak. „Volt már veled olyan, hogy átvirrasztottál valakivel kettesben egy éjszakát, de nem történt „semmi” köztetek? És reggelre mégis megváltozott bennetek a világ?” – áll ebben az anyagban. Az előadás valóban értelmezhető egy hatalmas, óriási íveket átfogó éjszaka történetének, de éppen annyira egy életen átívelő hatalmas éjszakának. Azzal, hogy az akció egyszerre zajlik rövid – és hosszútávon, előhív valamit az élet ciklikusságáról, valamint az élet-éjszaka egyenlőség felmutatásával egyfajta carpe diem-gondolatot is ébreszt a nézőben. 

Az előadás két – hagyományos értelemben véve – szereplőjének, Szász Dánielnek és Furulyás Dórának a játéka lenyűgöző. Mintha mindketten a mejerholdi biomechanika tökéletes formáját mutatnák be: a végletekig megtervezett és összehangolt, pontos mozdulataikon a legősibb, legösztönösebb erő, maga az élet szűrődik át. Egyszerre élhetjük át az emberi test és az emberi érzelmek szépségét. Képesek arra, hogy a romantikát megóvják a túlburjánzástól, de a humorral is jó érzékkel bánnak. 

Az előadásnak tehát minden alkotója, minden mozzanata a helyén, és bár nem egyszer feszülten kell koncentrálni, hogy a lazán kapcsolódó jeleneteket összefűzzük, ha erre hajlandó a néző, valódi, értelemre és érzelemre ható katarzisban lehet része. 



Elefánti Emma

Fotók: Toldy Miklós
Proby

Olvass tovább!

prózai színház
By Proby - március 02, 2018
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, prózai színház
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT