Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
próza

Így élnek ők, az évszakok

Proby 2016. november 7., hétfő
Míg a Vörösmarty Színház nagy- és stúdiószínpadán egymást érik a felnőtteket megszólító előadások, addig a Pelikán Udvarban a Tündérhon vándorai után ismét a fiatalok kerülnek előtérbe. Ám a Makrancos évszakok ezúttal nem a tizenéveseknek mesél, hanem a kisebbeket csalogatja be a színházba.

Gyerekeknek darabot készíteni szinte mindig hálás és kifizetődő vállalkozás, és nagyon nehéz mellé lőni. A Vörösmarty Színház sem teszi, ráadásul a legfiatalabb színészgeneráció tagjaira bízza azt az olykor emberpróbáló feladatot, hogy lekössék a gyerekeket. Lőrincz Zsuzsa meséje tehát a Nemes Nagy Ágnes Színészképzés növendékeinek előadásában elevenedik meg, nem nélkülözve a „nagyokat” meghazudtoló karakterformálást, a látványos jelmezeket és az ötletes megoldásokat.


A történet középpontjában Magdó (Horváth Barbara) áll, akit mindenki csúfol az iskolában, mert dadog. Ráadásul a tanító néni azt a feladatot adja az osztálynak, hogy készítsenek gyerekeknek szóló bábjátékot. A kislány azonban bárhogy próbálkozik, folyamatosan belesül a szövegébe, amiért rendszeresen kinevetik. Magdó magányosan tengődik a világban, mígnem barátokra nem lel a bábok személyében, akik a semmiből hús-vér figurákká változnak és megtanítják neki, hogy az élet igenis szép. Az új társak segítségével a lány bátran kiáll az igazáért, az osztálytársai pedig visszafogadják a közösségbe.

Bár látszólag egy kerettörténetbe ágyazott kedves mesét láthatunk az évszakok szeszélyességéről, valójában mintha két történet futna párhuzamosan: egyrészről a tavasz, a nyár, az ősz és a tél megismerkedését követhetjük nyomon Magdóval, másrészről egy iskolaszínházi előadás próbafolyamatába, és később a premierjébe leshetünk bele. Ettől válik a Makrancos évszakok összművészeti előadássá.

Bár maga a bábozás része igen elnagyolt és a festett figurák inkább csak jelképként funkcionálnak, mégis fontos részei az előadásnak, hiszen a két történetszálat ezek kötik össze egymással. A rendező, Lőrincz Zsuzsa arra is ügyelt, hogy stílusában is különválassza a valóságot a mesétől, azonban ezúttal a képzeletet rajzolta aprólékos ecsettel. Az igazi világ valamiféle groteszk paródiaként elevenedik meg, amiben az eltúlzott gesztusok, a félrerajzolt alakok és a – meséhez képesti – színtelenség dominál.



Az évszakok, akiket akárcsak a Diótörőben, a valódi gyerekekről formáztak, Lőrincz Zsuzsa történetében egészen máshogy viselkednek, mint ahogyan elvárnánk tőlük. Tavasz tündér (Milovits Hanna) szomorú, sőt, kifejezetten depresszióra hajlamos, ráadásul mérhetetlenül hisztis, a nyár (Baranyi Csanád) mintha lomhább lenne, de kedves, az Ősz (Mész Adrienn) kifejezetten utálatos, ám kiderül róla, hogy jólelkű, a Tél (Szeri Martin) pedig vicces és jófej – már amikor ébren van. De szinte bármilyen tulajdonságot felsorakoztathatnánk a szereplők mögé, ami nem jellemző az adott évszakra, hiszen az egész mese arra az egyszerű megállapításra próbál kifutni, hogy ne ítéljünk első ránézésre és az alapján, amit mások mondanak.

Ezt azonban nem nyomja az előadás direkt módon az arcunkba annak ellenére sem, hogy gyerekdarab lévén Magdó elmond minden tanulságot, nem engedve teret az egyéni értelmezésnek. Ez talán az előadás egyetlen hibája, hiszen a levegőben hagyott következtetések remek alkalmat teremthetnének a kicsikkel való beszélgetésre.

Mindazonáltal jól adagolt történettel találkozunk, ahol megfelelő helyen csattannak el poénok, jókor jönnek a színváltások és a zenei aláfestések, a bábelőadás pedig kiváló alapot nyújt a Makrancos évszakok elmesélésére. A színésznövendékek ügyesek, és bár Horváth Barbara vállán nyugszik az előadás nagyobb része, és a Tavasz túlszerepeltetésével a többieknek erősebben kell dolgozniuk, hogy megszerettessék magukat, nincs megbicsaklást, elbizonytalanodás.

A darab tehát kellemes családi vagy akár iskolai programnak ígérkezik, mert az óvodás korú gyerekektől az alsó tagozatosokig mindenki számára élvezhető, és a szülők is megtalálhatják benne a számukra értékes részeket.

Vass Antónia
Proby

Olvass tovább!

próza
By Proby - november 07, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT