Színtézis

FÜGGETLEN KULTURÁLIS PORTÁL

  • Főoldal
  • Kritika
  • Interjú
  • Klasszik
  • Blog
  • Impresszum
zsina

Moszkva nem létezik

Proby 2016. november 2., szerda
Csehov egyetlen színdarabját tartotta számon drámaként, mégpedig a Három nővért. Nem véletlenül, hiszen úgy beszél a testvérek sorsáról, hogy tisztán érezzük: a szavakban egyetlen élet tompa tragikuma vergődik. Mert hiába van itt szó sok-sok útról, mindegyik ugyanabba az irányba vezet. A semmi felé.

Bagossy László iróniával jócskán fűszerezett rendezése éppen ezzel a semmivel operál, méghozzá rendkívül érzékenyen. Már maga a színpadi tér is monumentális metafora: kiüresedett, kopár családi ház, amely a periférián ülő színészek jelenlététől mégis fullasztóan zsúfoltnak hat – azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy ebben a környezetben csak felmorzsolódni lehet. És bár a nővérek vidéki otthona magába sűríti a városka egész társasági életét, mégsem történik benne semmi sem. Minden áll, mindenki ugyanazokat a frázisokat mantrázza, és mintha az idő is makacsul beragadt volna az apa halálának pillanatába. Jelen talán nincs is, legalábbis nem érdemi, csak a múlt és a jövő tűnik élhetőnek. A tragédia, hogy mégiscsak a mozdulatlan most az, ami tíz körömmel kapaszkodik az emberbe.



A testvérek voltaképpen egyetlen személy különböző oldalainak kivetülései. Csak együtt tudnak megállni a világban, egyedül mindannyian töredékek. Ám képtelenek egésszé formálni magukat, mert mindhármuk alapanyagából hiányzik az az elemi összetevő, amelytől nem omlik le reggelre az előző nap oly gondosan felépített fal. Olga (Takács Nóra Diána) ugyan biztonságot áraszt, védelmező ösztöne csillapíthatatlanul működik, mégis pontosan látjuk, hogy ő maga is szeretne végre gyenge lenni. Arra vágyik, hogy szeressék, hogy tartozzon valakihez, aki gondoskodik róla. Másának (Tenki Réka) ez magadatott, mégis, mintha be volna oltva a boldogság ellen. Rezignáltsága éppen intellektusából fakad, ő ismeri fel legtisztábban, hogy sóvárgásuk az értelmes élet után mindörökké meddő marad. Irinában (Zsigmond Emőke) már-már fájdalmasan tombol a tettvágy, amely eleve halálraítélt, hiszen ezen a helyen nem találhat sem kielégítő célt, sem olyan férfit, aki kiragadná a mókuskerékből. De nem is az az igazi probléma, hogy hárman alkotnak egy épet, hanem az, hogy ezt ők is pontosan realizálják. Éppen ezért azt marják ki a másikból, amit csak lehet. Látszólag egészen ártatlanul, valójában megrendítő kegyetlenséggel.

A kíméletlenség nem a cselekedeteikben érhető tetten, sokkal inkább abban, amit nem tesznek meg egymásért. Abban, hogy amikor valamelyikük segítségre szorul, a másik inkább a fülére tapasztja a kezét – talán még örül is, hogy végre van, aki jobban szenved őnála. Jelentéktelennek tűnő mondatokkal szítják a tüzet, amelyek éppen akkor hangzanak el, amikor a legmélyebb sebet ejthetik. Ezektől nyelésektől és kivetített frusztrációktól válik a történet olyan végtelenül életszerűvé, ezért tudunk nevetni a legmegrázóbb pillanatokon is. Elvégre a három nővér akár mi is lehetnénk, itt, most, Magyarországon.

Az Örkény Színház színészei egyedülálló profizmussal mutatják meg azt a zárt közeget, amely a kiúttalanság állapotába tokosodott. Takács Nóra Diána, Tenki Réka és Zsigmond Emőke apró mozzanataikban is képesek karakterük legmélyebb rétegeiről vallani, mindhármuk alakításában egy sajátos létértelmezés bomlik ki, amelyek olyan erővel feszülnek egymásnak, hogy nem csupán a színpadon, hanem bennünk is elpattanhat valami. És ha egy előadás így tud hatni, akkor értéke vitán felüli.

Mácsai Pál Versinyinje egyszerre komoly férfi és önmaga karikatúrája. Mosolygunk rajta, pedig érezzük, hogy valójában őt hurcolják meg leginkább a mindennapok. Gálffi László alakításában Csebutikin összefoglalja az egész darabot: tökéletes megtestesítője a sehová sem vezető, újra és újra lefutott köröknek. Bolondnak hihetjük, pedig talán az öreg orvos a legokosabb itt, infantilizmussal igyekszik feledtetni be nem teljesült álmait. Meglehet, így van ezzel Epres Attila Kuliginje is, aki a sok komédiázás és idegtépő mindent megbocsátás közepette élesebben látja a helyzetet, mint maguk a nővérek. Hagyja, hadd szeressen mást a felesége, úgyis csak egyféle vég lehetséges: a maradás. Máthé Zsolt kiválóan árnyalja Tuzenbachot, az egyetlen férfit, aki nem akar úgy járni, mint a többi. Neki nem elég a fél élet, a fél szeretet. Egyszerre övé a legföldhözragadtabb és legelérhetetlenebb ábránd is, hiszen célja maga Irina. Irina, aki egyedül Moszkvába tud szerelmes lenni. 

Egyértelműen Hámori Gabriella az első az egyenlők között, Natasája az egész érzelmi skálát végigzongorázza, méghozzá úgy, hogy mondataiban egyszerre válik tapinthatóvá az igazsága és a bűnössége is. Hisztérikus, közönséges, behízelgő, konok, ugyanakkor hihetetlenül esendő. Ő az egyetlen, aki képes kierőszakolni valamicske boldogságot ebből a romlott levegőjű miliőből. Legalábbis, annak látszatát mindenképpen.



Bagossy László elemeire szedi szét Csehov Három nővérét, fel-felvillantja a nüanszokban rejlő tragikomikumot, a kapcsolatokat mérgező finom brutalitást, a leheletvékony határt a szeretet és gyűlölet között. Ugyan a szerkezetet nem mindig sikerül hibátlanul összekovácsolnia – a befejezés hirtelen jött finálészerűsége nem tesz jót az egyébként szép, realista vonalvezetésnek –, de megmutatja, hogy az üres lehet még üresebb is: az előadás utolsó jelenetében a katonák lebontják a falakat, összecsomagolják mindazt, amibe még kapaszkodni lehetett volna. Irina pedig a bőröndjében állva, már-már toporzékol meggyőződésében: holnap elutazik. El, Moszkvába. A szerelemhez. A szebb jövőhöz. Ami ki tudja, hogy létezik-e valójában.

Dézsi Fruzsina
Fotó: Gordon Eszter
Proby

Olvass tovább!

zsina
By Proby - november 02, 2016
Küldés e-mailbenBlogThis!Megosztás az X-enMegosztás a FacebookonMegosztás a Pinteresten
Címkék: kritika, próza, zsina
Újabb bejegyzés Régebbi bejegyzés Főoldal

Népszerű bejegyzések

  • A „zöld domb” helyett a Duna-part?
    A Budapesti Wagner-napok vége után néhány nappal kezdetét vette a világ legikonikusabb Wagner-fesztiválja, a Bayreuthi Ünnepi Játékok, amit...
  • Best of Sziget
    Június végére befejeződik a hangverseny szezon, a Wagner-napok utolsó hangjai mostanra már rég lecsengtek bennem (erről majd máshol szólok ...
  • Sekély partszakasz
    A Kutyaharapás színlapja mindent azonnal megígér, amit egy színházi előadástól csak elvárhatunk: remek színészek, biztos kezű rendező é...
  • Lana Del Rey a Szigeten
    A friss lemezével érkező Lana Del Rey bejelentésével teljessé vált a SzigetNagyszínpadának headliner sávja. „Minden idők egyik legjobb Szi...
  • Katasztrófafilm a levegőben a Szigeten
    Bár világsztárok felhozatalában idén sem szűkölködik a Sziget, érdemes időnként fejest ugrani az egyéb programok örvényébe is. Minden évben...
  • Az őszinte párbeszéd fejlődésünk alapja
    A Styx 2.0 projekt nem mást tűz ki céljául, minthogy közönségét rövid időre belehelyezze abba a kiszolgáltatott létállapotba, amelyet az ...
  • Hátrányos helyzetű gyerekek zenei oktatását támogatja a Sziget LOVE Revolution programja
    Hátrányos helyzetű közösségekben dolgozó ingyenes zeneoktatási program, a Superar támogatásához kéri a fesztiválozó fiatalokat a Sziget. A ...
  • Visszajátszott méltóság
    Rohanó, kapkodó, önző világunkban jól esik, ha néha megpihenhetünk és elgondolkodhatunk. Nyugodtan, higgadtan, csendben. Mindenfajta külső ...
  • A groteszkség a dolgok sava-borsa
    Május 24-én tartotta legújabb bemutatóját a Forte Társulat a Szkénében. Az öngyilkos groteszk humora mögött egy egész társadalmi réteg ...
  • A tánc maga a szabadság
    „A test a legősibb eszköze a kommunikációnak. Olyan dolgokat is megmutat és elárul, amit mi sem feltétlen tudunk magunkról.” – a GlobART T...
Created By Way2themes & Distributed By MyBloggerThemes
  • HOME
  • CONTACT